penzistický prechod Telgárt - Devín

V septembri sme sa dohodli, že si prejdeme časť cesty hrdinov SNP – úsek z Telgártu do Devína. Jedine Ruben sa rozhodol, že pôjde so mnou celú trasu. Ďalší prejavili záujem  len  o kratšie úseky.

Na Nízke Tatry sa pridal  aj  Roman. V pondelok 7.9.2020 sme v daždi vyrazili z Telgártu na Kráľovu  hoľu. Okrem nás vyrazilo na prechod hrebeňa Nízkych Tatier dosť ľudí. Na Kráľovej holi hustá hmla, ani vysielač sme poriadne nevideli. Do útulne Andrejcová sme išli v oblakoch, našťastie už nepršalo. Andrejcová bola plná, 3 prične sa nám ušli. V utorok ráno nádherné počasie s krásnymi výhľadmi na Pohronie,  Liptov, Vysoké a Západné Tatry. A množstvo čučoriedok. Ideme stále hore dole. Útulňa Ramža je tiež plná, my  pokračujeme až na Čertovicu, kam  prichádzame za šera a len  tak tak  stihneme ešte otvorený motorest. Stredu začíname dlhým výstupom  na Lajštroch a potom po hrebeni stále hore dole. A krásne výhľady. Od Štefánikovej  chaty premávka na hrebeni rastie, na Chopok sa z oboch  strán vyvážajú turisti. Na Chopku je to  ako na korze, stále krásne výhľady. Pred Chabencom  sme stretli pár kamzíkov. Úplne nás ignorovali, fotil som asi z 5 m. Nocovali  sme v útulni Ďurková. Opäť veľa ľudí.  Vo štvrtok sa ráno trochu mračilo, ale stále pohoda, krásne výhľady, čučoriedky a chodník hore dole. Popoludní sme dorazili  na  Donovaly. Roman  tu skončil. Pridala sa Naďa.

V piatok začíname strmým výstupom na Zvolen a potom „slovenská horská klasika“ hore dole. Už sme vo Veľkej Fatre a v nižšej nadmorskej výške – časť trasy je v lese a už  nie sú čučoriedky. Na záver dňa výstup na Krížnu, kde fúka studený vietor. A zostup do hotela na Kráľovej studni. Je krásny večer a bystrickí astronómovia robia pozorovanie nočnej oblohy: Saturn s prstencami, Jupiter s mesiačikmi, hmloviny, ... V sobotu ideme ďalej väčšinou  lesom, výhľady sú  len  občas. Namiesto  čučoriedok vidíme hríby. Na Skalku prichádzame, keď sa stmieva. V nedeľu si dávame oddychový  deň. Ideme pozrieť ferraty. Je to hlavná letná  atrakcia Skalky a na každej ferrate je plno ľudí, na nástup  sa čaká v rade. A potom ešte relax v bazéne Relax centra. V pondelok pokračujeme do Krahúľ, kde v obchode nakúpime zásoby. Cez lúky s bedľami ideme do Skleného do penziónu. Ďalší deň pokračujeme striedavo lúkami a lesmi až na Vyšehrad s peknými výhľadmi. Za Vyšehradom musíme prejsť cez niekoľko ohrád s kravami a býkmi. Nocujeme v stanoch v lese. Začala už jelenia ruja a počujeme niekoľko jeleňov. V stredu opäť striedanie lesov a lúk s jesienkami. Podvečer schádzame do Fačkovského sedla. Naďa končí po 6 dňoch a 112 km s veľkým batohom.

Ráno Naďa odchádza autobusom a my s Rubenom pokračujeme do Čičmian. Tam sa dozvedáme, že obchod už zanikol, našťastie reštaurácie fungujú a predali  nám  aj  kus chleba. Celý deň je zamračené, našťastie neprší. Pod Strážovom je hustý oblak,  preto  si  výstup na Strážov odpúšťame. Na noc ostávame v Zliechove. A ďalší deň opäť nádherné počasie. Vystúpime na Vápeč s nádhernými výhľadmi na Považie. A potom už len dole do Trenčianskych Teplíc. Tam večer v správach zisťujeme, že Česko sa zatvára pre koronu. S Rubenom sa rozhodujeme, že dôjdeme len  do Trenčína. Tam cestu  prerušíme a budeme pokračovať cez Malé Karpaty naľahko jednodňovky. V sobotu ráno už prejdeme len do Trenčína na stanicu. Za 13 dní (1 deň oddychu) sme prešli s veľkými batohmi 276 km.

Niekoľko dní sme pre rôzne povinnosti pauzovali. Na záver týždňa malo podľa predpovede počasia pršať. Ruben to presunul na neskôr a ďalšie baby to  vzdali, ja som sa rozhodol, že to aj napriek tomu dorazím. Vo štvrtok som išiel ráno autobusom na Dobrú Vodu a prešiel  som  až  na Brezinky a odtiaľ naspäť do Trnavy. Ešte bolo pekne, dokonca som počul aj  jelene revať. V piatok naspäť autobusom do Bukovej a peši až na Pezinskú  Babu. Tesne pred deviatou  začalo mrholiť, potom pršať a takto  sa to striedalo celý deň. Na Pezinskú Babu som  došiel mokrý. Ostal som spať v motoreste. V sobotu ráno bolo zamračené, našťastie už nepršalo. Na Konských hlavách ľudová  tvorivosť zapracovala. Lesom som  došiel až na Biely kríž, kde som len zíral ako sa zmenil: penzión, občerstvenie,  obora. A ďalej na Kamzík a dole do Bratislavy až do Horského parku. Nocľah v Bratislave. A v nedeľu 27.9.2020 cez Devínsku  Kobylu na Devín. Na Devínskej Kobyle je nová rozhľadňa s čarokrásnym výhľadom na všetky strany. Schneeberg bol  už  biely. Na Devínskej Kobyle aj Devíne bolo plno ľudí.

Ruben pokračoval rovnakým spôsobom v dňoch keď nepršalo a do Devína došiel 19.10.2020

Celkovo sme  od Telgártu do Devína (s vynechaním  úseku Trenčín – Dobrá Voda) prešli za 16 dní (7.-27.9.2020/19.10.2020) 388 km.

Vlado

Prikladáme zopár fotiek

image image image image image image image image image image image