zimný prechod Veľkej Fatry

18.-19.3.2023 opäť prešli  časť Veľkej Fatry na bežkách. Akcie sa zúčastnili len 2 najskalnejší -  Maroš a ja. Počasie bolo nádherné, jarné a veľmi teplé. Na Malinom Brde bol sneh už len na zjazdovkách (posledný víkend v prevádzke). V tráve sme videli aj  prvé kvety. Sneh prakticky začal až v Sedle pod Vtáčím hrbom. A tu pribudlo aj skialpinistiek :-). Kvalita snehu bola veľmi rozdielna - v tieni stále  zamrznutý sneh a kde svietilo slnko, tak to veľmi rýchlo mäkol. Podmienky však boli  lepšie ako v roku 2022. Začali  sme tradične na Malinom Brde a prvý deň bol naším cieľom horský hotel  Granit Smrekovica. Celý čas sme išli na pásoch. Bol nádherný deň a preto na trase bolo plno ľudí - pár pešiakov,  veľmi veľa skialpinistov, 1 bežkár. Na Jánošíkovej kolkárni sme sa tradične odfotili pri tabuli - oproti roku 2022 menej asi  o 40 cm. A potom už len krásny zjazd (našťastie sneh bol  celkom dobrý) až ku hotelu. V hoteli Granit som využil relax vo wellness, fantastická večera štýlom švédskych  stolov a tak isto aj raňajky. Ako správni Slováci sme sa poriadne  napchali... Ráno sme uvažovali, či ideme naspäť alebo  pokračujeme po hrebeni do Revúc. Vzhľadom na lepšie snehové podmienky sme išli ďalej. Zjazd ku bývalej chate SCP (teraz  zatvorenej) bol v pohode, aj výstup na Skalnú Alpu a traverz. Severné svahy boli tvrdé a zlá stopa, preto sme asi 800 m pred Severným Rakytovským sedlom dali bežky dolu, na topánky nasadili mačky a pokračovali obchvatom až po  Južné Rakytovské sedlo. Sneh a stopa sa našťastie zlepšili a  pokračovali sme na bežkách. Z Minčola tradične krásne výhľady a potom  zjazd do sedla pod Čiernym kameňom, kde sme si dali obed. Tam sme sa  vzhľadom na pomalý postup cez problematický terén rozhodli skrátiť si  to priamo do Stredných Revúc (rovnako ako v roku 2022). Kus sa dalo ísť ešte  na bežkách, potom po strmine už len s bežkami v rukách.. Na  zastávku autobusu sme prišli asi 1 h pred odchodom autobusu. Druhý deň  sme stretli len pár pešiakov pod Čiernym kameňom.

V sobotu sme prešli 13 km za 5 h, v nedeľu 14 km za 6 h. Teda žiadne preteky, veľa sme fotili a pozerali krásnu prírodu. Nádherné výhľady boli z lúky pri Šiprúnskom sedle, z Jánošíkovej kolkárne, zo  Skalnej Alpy a z Minčola.

Počasie  bolo fantastické, výhľady nádherné, len stopa na druhý deň na severných svahoch nanič.. S Marošom sme sa zhodli, že to bolo lepšie ako v roku 2022. Marec je taká lotéria, v posledných rokoch bolo síce nádherné počasie, ale zlé snehové podmienky. Na budúci rok to  skúsime už v januári (vo februári počas prázdnin nie je šanca dostať ubytovanie len na víkend).

Vlado

Prikladáme zopár fotiek

image image image image image image image